fbpx

BIERBROUWERIJ

GRUTTE PIER BROUWERIJ

Grutte Pier Brouwerij maakt al sinds 2014 verschillende soorten bier. De brouwerij, gevestigd in Bartlehiem, heeft in korte tijd naam gemaakt door heel Nederland. Vooral de Grutte Pier Tripel is in het Nederlandse bierlandschap niet meer weg te denken en brengt de naam Grutte Pier weer terug in de bekendheid.

Grutte Pier dankt zijn naam aan de heldhaftige verhalen van de vrijheidsstrijder en volksheld die rond 1517 Friesland beschermde tegen de Hollanders. Pier Gerlofs Donia was zijn naam en door zijn reusachtige gestalte en een bovenmenselijke kracht werd hij Grutte Pier genoemd. De moutigheid van ons bier staat voor de tijd dat Grutte Pier nog een boer uit Kimswerd was. De zoetige bitterheid staat voor de wraak op de Hollanders die zijn vrouw vermoordden.

De brouwerij is ontstaan in Leeuwarden, bij Speciaalbiercafe de Markies. Oprichters Frans Filius en Renze Bil kwamen vaak in dit cafe en leerde daar de mooie smaken van speciaalbier kennen. Dankzij deze inspiratie is dit nog steeds het huisbiercafe van de brouwerij.

TONNENZAAL BROUWBOERDERIJ

Naast onze basislijn, seizoensbieren en specials maken wij ook wilde bieren. Dit is een bijzondere categorie bieren die maar door weinig brouwerijen gemaakt worden. Het unieke aan deze stijl is dat de bieren met wilde vergisting tot leven komen. Deze vergisting doen wij in houten tonnen van 225 liter. Deze tonnen staan in onze tonnenzaal waar het bier tussen de 3 maanden en 2 jaar ligt te rijpen.

BEURZEN EN FESTIVALS

Een bierfestival is voor ons dé plek om onze doelgroep te spreken. Biergenieters komen bij elkaar en kunnen bieren proeven en ondertussen het gesprek aan gaan met de brouwers. Uiteraard is het voor ons andersom, wij kunnen onze bieren laten proeven en ondertussen onze doelgroep leren kennen. Jaarlijks staan we op ongeveer 20 van dit soort festivals door het hele land.

Beurzen zijn meer bedoeld voor de horeca. Hier ontmoeten we eigenaren en werknemers van kroegen en restaurants. We presenteren ons merk en leggen uit wat speciaalbier is en wat zij er mee kunnen. Tijdens dit soort beurzen spreken we veel potentiële afnemers die we daarna ook actief bezoeken.